Je uurtarief aanpassen als zzp’er

0
99

Je uurtarief vaststellen als zzp’er is lastig. Er bestaan allerlei rekenmodellen en tools voor, je kunt jezelf vergelijken met collega’s en concurrenten, maar uiteindelijk moet je zelf de beslissing nemen. Sommige zzp’ers houden rekening met de financiële mogelijkheden van de klant, anderen vragen altijd hetzelfde uurtarief. Nog lastiger is het om je uurtarief te verhogen: je klanten zijn gewend aan het tarief en met welk percentage moet je het verhogen? Tijd voor wat tips en trucs:

Waarom je uurtarief aanpassen?

Om te beginnen: waarom zou je je uurtarief eigenlijk verhogen? De belangrijkste reden is de inflatie. Na een lange periode zonder inflatie is de laatste jaren de inflatie toegenomen. Alles wordt elk jaar een beetje duurder, dus ook jouw kosten gaan omhoog. Zowel je zakelijke kosten als je privé-uitgaven. Je collega’s verhogen hun tarieven ook, dus wanneer je dat zelf een aantal jaren niet doet, loop je al snel uit de pas. Een ander aspect dat kan meespelen is dat je ervaring is toegenomen in de loop van de tijd. Toen je begon als zzp’er had je misschien nog weinig ervaring, maar na een aantal jaren ervaring ben je van meer waarde voor je klant. Zeker wanneer je ook nog aanvullende cursussen en opleidingen hebt gevolgd.

Hoeveel verhoog ik mijn uurtarief?

Neem bij de verhoging van je uurtarief de inflatie als uitgangspunt. Dat is de minimale verhoging die je moet doorvoeren. Ga daarna na of er in jouw individuele situatie of in jouw branche nog bijzonderheden zijn die een verdere verhoging noodzakelijk maken. Heb je een boekhouder in de buurt? Vraag eens of hij een indicatie heeft van de tariefsverhogingen van zijn klanten. Loop al je kostenposten langs en bekijk of er bijzonderheden zijn? Heb je aanvullende verzekeringen afgesloten? Heb je veel last van de stijgende energie- of benzineprijzen? Probeer zo goed mogelijk in te schatten wat er in jouw situatie speelt. Vind je dat de stap tussen je oude en het nieuwe tarief te groot is? Verhoog het dan niet in één keer voor iedereen, maar begin met je nieuwe tarief bij nieuwe klanten.

Hoe vertel ik het mijn klanten?

De laatste stap is het informeren van je klanten. Verhoog je je tarief alleen bij nieuwe klanten, dan heb je dat probleem niet. Bij bestaande klanten is het vooral belangrijk om goed uit te leggen waarom het tarief hoger moet. Iedereen weet dat er inflatie optreedt en dat alles duurder wordt. Dat zullen veel klanten wel begrijpen. Wil je klanten met beperkte financiële mogelijkheden tegemoet komen, dan kun je nadenken over kortingsmogelijkheden of een ingroeimodel.